Beleidsplan 2025-2030
Hoofdstuk 1: Inleiding
Voor u ligt het beleidsplan 2025-2030 van EHBO Vereniging Heiloo-Limmen e.o. Dit plan beschrijft de doelstellingen en acties van deze vereniging voor de komende jaren en maakt duidelijk wat de vereniging in de genoemde periode wil doen om te functioneren binnen de doelstellingen die gesteld zijn in de statuten van onze vereniging. Binnen deze vereniging zetten verschillende vrijwilligers zich regelmatig in om de activiteiten vorm te geven en waar nodig aan hulpverlening te doen.
Hoofdstuk 2: Missie en Visie van de vereniging
2.1 Missie
- De vereniging heeft als doel, het bevorderen van de kennis en vaardigheden van Eerste Hulp Bij Ongevallen (EHBO).
- De vereniging verstrekt op verzoek, tegen een vergoeding, materiaal en vrijwilligers met kennis en vaardigheden van EHBO beschikbaar om te handelen bij ongevallen tijdens niet-commerciële sport- en spelwedstrijden, manifestaties, beurzen, open dagen, ect.
2.2 Visie
De vereniging wil dit doel bereiken door:
- Het organiseren van cursussen, waarbij zowel theoretisch als praktisch onderricht gegeven wordt in het verlenen van EHBO;
- Het organiseren van herhalingslessen met als doel om de aangeleerde competenties te onderhouden en te verbeteren;
- Het organiseren van verdiepingslessen met als doel om de kennis uit te breiden en onze hulpverlening te professionaliseren. Denk bijv. aan verdiepingslessen rondom drank- en drugs of het omgaan met agressie;
- Het aanschaffen en uitreiken van hulpmiddelen en materialen ten behoeve van lessen en evenementen;
- Het organiseren van de hulpverlening bij evenementen door gecertificeerde eerstehulpverleners, onder aansturing van een evenementen coördinator. Bij het posten tijdens evenementen wordt de theorie uit de cursus toegepast en tegelijkertijd praktijkervaring opgedaan;
- Actief participeren bij vraag naar EHBO, EHAK (Eerste Hulp Aan Kinderen) of AED-reanimatie cursussen binnen de gemeente en omstreken;
- Enthousiasmeren van de leden ten behoeve van het behoud van de vereniging en het kunnen aanbieden van diensten bij evenementen tegen een vergoeding;
- Een doelgerichte propaganda middels berichtgeving in lokale media;
- Samenwerking met andere verenigingen en instellingen die werkzaam zijn op het gebied van EHBO;
Hoofdstuk 3: Activiteiten voor de komende periode
De vermelde periode staat in het teken van de continuering en uitbreiden van het huidige aanbod aan cursussen en herhalingslessen en het verlenen van EHBO-ondersteuning tijdens evenementen in Heiloo, Limmen en omgeving.
3.1 Organisatie rondom cursussen en herhalingslessen
Het bestuur streeft naar een vorm waarin de lessen een praktijkgerichte aanpak hebben en waarin tevens de theorie belicht wordt. Daarnaast wil onze vereniging één keer per seizoen zogenaamde verdiepingslessen organiseren om onze vrijwilligers maximaal te voorzien van informatie.
Bij voldoende aanmeldingen verzorgt de vereniging jaarlijks een basiscursus EHBO volgens de normen van het Oranje Kruis. Leden kunnen hun diploma geldig houden en competenties aanscherpen door het volgen van herhalingslessen die jaarlijks worden aangeboden. Hierbij werken wij met een tweejaarlijks herhalingsschema, waarbij de lesstof van het Oranje Kruis boekje wordt verdeeld over twee jaar herhalen.
3.2 Organisatie rondom de hulpverlening
Voor onze vereniging en onze opdrachtgevers van niet-commerciële evenementen is hoogwaardig en constante hulpverlening wenselijk. Om dit te borgen, maken wij gebruik van een aanvraagformulier voor EHBO-ondersteuning waarin alle benodigde informatie max. 2 maanden voorafgaand aan het evenement dient te worden ingevuld. De evenementen- coördinator beoordeelt deze en geeft binnen 2 weken terugkoppeling aan de aanvrager. Bij eventuele vragen en of niet juist in te schatten risico’s wordt met de opdrachtgever overlegd. Deze gegevens worden voorafgaand aan het evenement verstrekt aan de vrijwilligers, voor een gedegen voorbereiding en een adequate hulpverlening bij een ongeval.
3.3 Voorwaarden posten bij evenementen
Omdat onze vereniging is aangesloten bij het Oranje Kruis en wij d.m.v. herhalingslessen controleren welke leden hun competenties hebben bijgehouden, zetten wij tijdens evenementen bij voorkeur bestaande leden in.
Niet-leden die wél in het bezit zijn van een geldig EHBO-diploma (Rode Kruis óf Oranje Kruis) kunnen onder de volgende voorwaarden namens onze vereniging de EHBO verzorgen tijdens evenementen:
- Ze melden zich aan als nieuw lid bij onze vereniging (geldt ook voor Rode Kruis);
- Ze betalen jaarlijks contributie en volgen de herhalingslessen bij onze vereniging. Word je lid nadat alle herhalingslessen al zijn geweest, dan gaat dit in het jaar daarop;
- Indien competenties nog niet door onze vereniging zijn beoordeeld (bijv. nog geen herhalingscursus gevolgd), dan lopen ze de eerste paar evenementen mee met een bestaand EHBO -team;
- Indien in het bezit van een Rode Kruis diploma verwacht de vereniging dat de desbetreffende persoon óók het Oranje Kruis diploma behaalt. Vanaf 1 maart 2024 is het mogelijk om met geselecteerde certificering van het Rode Kruis bepaalde vrijstellingen te krijgen voor het behalen van het certificering van Het Oranje Kruis. Bijv. cursisten met een certificaat Uitgebreide EHBO (EH4300) van het Rode Kruis kunnen na het volgen van een herhalingscursus van Het Oranje Kruis het Diploma Eerste Hulp van Het Oranje Kruis verkrijgen. Bron: https://www.hetoranjekruis.nl/media/1796/reglement-certificering-rode-kruis-naar-het-oranje-kruis.pdf
3.4 Zorg voor voldoende bestuursleden
Het bestuur wil zorgdragen voor continuïteit van de vereniging. Onze voorkeur gaat uit naar bestuursleden die zelf een EHBO of EHAK-diploma of Reanimatie certificaat hebben of bereid zijn hiervoor een opleiding te volgen.
Om het enthousiasme binnen zowel het bestuur als de vereniging zo optimaal mogelijk te houden, rouleren de bestuursfuncties iedere vijf jaar. Hierbij hanteren we een planning, zodat niet alle functies in hetzelfde jaar worden vervangen maar dit stapsgewijs gebeurt. Dit is van toepassing op de volgende bestuursfuncties: voorzitter, penningmeester, secretaris en algemeen bestuurslid. Oók heeft onze voorkeur dit van toepassing te laten zijn op de ondersteunende functies binnen de vereniging: coördinatie opleidingen, planning evenementen, inkoop materialen, uitgifte materialen en vertrouwenspersoon.
Om dit roulatie-beleid uit te kunnen voeren gaan we leden enthousiasmeren door ze te betrekken in bepaalde bestuurszaken en vragen om daaruit volgende actiepunten te coördineren in afstemming met het bestuur.
3.5 Reanimatiepartner Hartstichting
Onze vereniging staat ingeschreven als Reanimatiepartner bij de Hartstichting. Naast het geven van Oranje Kruis cursussen en herhalingslessen verzorgt de vereniging ook cursussen en herhalingslessen ‘Reanimatie (met AED)’, welke ook voor niet-leden toegankelijk zijn.
Hoofdstuk 4: Financiën
4.1 Inkomsten
Inkomsten worden gegenereerd uit contributies van leden, uit cursusgelden en uit de hulpverleningsactiviteiten bij evenementen. In het begin van het jaar worden de facturen verstuurd voor betaling van contributie. Leden worden verzocht deze te voldoen voor aanvang van de (herhalings)lessen. Mocht het lid na (pogingen tot) contact in gebreke blijven, dan is de vereniging genoodzaakt het lidmaatschap op te schorten en het lid uit te schrijven.
4.2 Uitgaven
De financiën worden binnen de vereniging beheert door de penningsmeester, veelal in samenspraak met één van de andere bestuursleden. Hoewel de vereniging geen winstoogmerk heeft (we zijn tenslotte een ANBI), hanteren we wél een financiële buffer. Dit om gemaakte kosten voor de vereniging dekkend te houden. Voorbeelden hiervan zijn kosten voor:
- Cursusmateriaal
(bijv. reanimatiepoppen, verbandmiddelen, test AED’s) - EHBO-materiaal t.b.v. posten bij evenementen
(bijv. jassen, hesjes, verbandmiddelen EHBO tassen) - AED’s incl. onderhoud
(bijv. periodiek controleren en/of vervangen AED’s + pads)
- Propaganda
(bijv. flyers, posters, beach-flag)
4.3 Beloningsbeleid
De vereniging bestaat geheel uit vrijwilligers en deze ontvangen geen vergoeding, beloning en/of salaris voor gemaakte uren etc. Vrijwilligers die reiskosten maken om de EHBO bij een evenement te verzorgen of voor het volgen van cursussen kunnen deze kosten direct na afloop van het evenement of cursus declareren bij de penningmeester. Reiskosten worden vergoed vanaf 20 kilometer.